1 New Sotra Bridge Vatlestraumen
Ny Sotrabru er en del av riksveg 555 Sotrasambandet, en 9,4 kilometer ny riksveg, som forbinder Sotra med Bergen og som vil øke kapasiteten og redusere reisetiden med 20 minutter.

Internasjonal pris for Ny Sotrabru

I sterk internasjonal konkurranse gikk Norconsults prosjektering for Ny Sotrabru av med seieren i kategorien «Most Innovative Use of Autodesk Platform Services». Kåringen fant sted i San Diego i forbindelse med arrangementet Autodesk Design & Make Awards.

Ny Sotrabru, som Norconsult har designet og prosjektert for Sotra Link og Statens vegvesen, er verdens største heldigitale konstruksjon der alt fra design til utførelse skjer digitalt.

Når brua ferdigstilles og åpner for trafikk sommeren 2027, vil hengebrua ha en lengde på 902 meter og ruve 145 meter over havet. Bruprosjektet er en del av riksveg 555 Sotrasambandet, en 9,4 kilometer ny riksvei som forbinder Sotra med Bergen.

I forbindelse med arrangementet Autodesk Design & Make Awards i San Diego, California, vant Ny Sotrabru i sterk konkurranse med flere internasjonale kandidater kategorien «Most Innovative Use of Autodesk Platform Services». Det er det amerikanske programvareselskapet Autodesk, en internasjonal leverandør av programvare til blant annet ingeniør-, arkitekt- samt bygg- og anleggsbransjen, som står bak den prestisjefylte kåringen.

Norge langt fremme

Samferdselsbransjen i Norge har de seneste ti årene tatt store skritt, og regnes i dag som verdensledende i implementering og bruk av BIM og digitale arbeidsprosesser. Dette gjør det norske markedet interessant for utenlandske entreprenører, samt at norsk ekspertise er ettertraktet internasjonalt.

Thomas Østgulen (til høyre), BIM-leder på Ny Sotrabru, mottok prisen på vegne av Norconsult.

Det å designe, bygge og legge til rette for drift og vedlikehold utelukkende ut fra en komplett digital tvilling er unikt for en så stor konstruksjon, og Nye Sotrabru er et tydelig bevis på hva som er mulig å oppnå ved godt samarbeid, bruk av ny teknologi og oppdragsgivere som våger å sette ambisiøse krav.

– Bruk av ny teknologi er et av Statens vegvesen sine toppmål. Vi jobber med digital arbeidsflyt og modeller i alle ledd, slik at riktig informasjon er tilgjengelig til rett tid, på rett sted, gjennom hele veiens livssyklus ved effektiv bruk av teknologi. Framtiden er digitale modeller i alle ledd, fra veinormaler til planlegging, utbygging og drift og vedlikehold. I dette prosjektet har vi hatt et tydelig mål om å gjennomføre alle faser digitalt. Vi satte ambisiøse krav i kontrakten og er veldig fornøyd med at Norconsult og Sotra Link leverer på disse. At det arbeidet også belønnes med denne prisen er ekstra stas, sier Håkon Matre, prosjektleder for Statens vegvesen.

Teknologi og mennesker

– Med god teknologi i bunnen får man kanalisert informasjonsflyten slik at de som til enhver tid skal ta i bruk informasjonen har siste versjon tilgjengelig på en forståelig måte. Digitale tvillinger bryter ned språklige og kulturelle forskjeller og alle forstår problemstillingene likt. Det har Autodesk også sett, sier konserndirektør Norge Hovedkontor og Norconsult Digital, Bård Hernes.

– Jeg er stolt over innsatsen som er lagt ned i dette prosjektet, som viser at Norconsult er langt fremme på digitalisering i internasjonal målestokk, sier Hernes.

Ny Sotrabru er ikke det eneste Norconsult-prosjektet som vant pris, også Norconsults datterselskap Nordic Office of Architecture, sammen med Statsbygg, gikk til topps i kategorien “Autodesk Design & Make Award” for innovasjon i prosjektet Nytt Regjeringskvartal. Prosjektet fikk prisen for sitt arbeid med bygingsinformasjonsmodellering (BIM) og åpne standarder.

Thomas Østgulen, BIM-leder på Ny Sotrabru, mottok prisen på vegne av Norconsult.

Om Ny Sotrabru

  • Ny Sotrabru er en del av riksveg 555 Sotrasambandet, en 9,4 kilometer ny riksveg, som forbinder Sotra med Bergen og som vil øke kapasiteten og redusere reisetiden med 20 minutter.
  • Firefelts hengebru med gangfelt, prosjektert og bygd heldigitalt med bærekraftige løsninger.
  • Brua får et hovedspenn på 608 meter og en totallengde på 902 meter. Brukassa utføres i stål og blir 30 meter bred. Tårnene utføres i betong og blir 145 meter høye, mens bærekabelen utføres som PPWS (Prefabricated Parallel Wire Strands) og forankres i berg på tradisjonell måte.
  • Er den største brua som er prosjektert digitalt med rundt 1 million objekter og 60 millioner datapunkter. Ved å kombinere ingeniørfaglige ferdigheter med programvareutvikling har Norconsult i samarbeid med oppdragsgiver sikret at modellen har 100 prosent datakvalitet.

 

For ytterligere informasjon:

Henrik Charlesen, kommunikasjonsrådgiver i Norconsult, +4792636088, henrik.charlesen@norconsult.com

Om Norconsult

Norconsult er et ledende nordisk rådgiverselskap. Vi kombinerer ingeniørfag med arkitektur og digital kompetanse, på tvers av små og store prosjekter i privat og offentlig sektor, innen infrastruktur, energi og industri, bygg, eiendom og arkitektur. Med hovedkontor i Sandvika i Norge og om lag 6 300 medarbeidere fordelt på rundt 140 kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen og Finland, kombinerer vi tverrfaglig kompetanse med lokal tilstedeværelse.