![Bygning sett fra gressplen](/media/nzid354t/cf145667-70-b.jpg?rxy=0.3595900927731787,0.5482416905260543&width=1200&height=630&rnd=133276726406700000)
Arna stasjonsbygg har blitt transformert gjennom ombygging, rehabilitering og utvidelse som en del av prosjektet Ulriken tunnel. Stasjonen som først åpnet i 1964 var opprinnelig tegnet av arkitekt Julia Kristiansen, og er nevnt som verdeverdig i Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen som et eksempel på den norske jernbanearkitekturen. Norconsult har i sin prosjektering ivaretatt eksisterende kvaliteter til det særegne anlegget; en togstasjon som er et viktig identitetsskapende element i Indre Arna. I tillegg var det stort fokus på å etablere et anlegg som er universelt tilgjengelig, oversiktlig, trygt og innbydende.
I forbindelse med det nye tiltaket ble stasjonsbygningen åpnet opp ved å fjerne alle innvendige lettvegger og deler av dekke mellom kulvert-og plattformnivå, og det ble skapt et lyst og luftig rom med dobbel etasjehøyde: den nye ankomsthallen. Med omhu og respekt for den opprinnelige arkitekturen ble utvendige endringer på stasjonsbygget minimert og fasadeuttrykket fra 60-tallet er bevart og reetablert i størst mulig grad. Store glassflater i fasaden og mellom ankomsthall og venterom gir gode lysforhold og visuell forbindelse mellom kulvert-og plattformnivå.
![](/media/eobapxqh/102634.jpeg?width=500&height=500&format=webp)
Robert Lange
Arkitekt
Kontakt oss
![](/assets/images/gifs/NC_preloader_Brown.gif)