Oppdraget
Lysaker preges i dag av store barrierer, høydeforskjeller og tung infrastruktur. I årene som kommer skal Lysaker utvikles til å bli et av landets største kollektivknutepunkt, med ny bussterminal, nytt dobbeltspor for jernbanen og T-bane.
Løsningen
Mulighetsstudien ser på hvordan et utvidet knutepunkt også kan bidra til en urbanisering av Lysaker og gi området en mer bymessig utforming enn det har i dag. En tverrfaglig og sammensatt prosjektgruppe bestående av Norconsult, Rodeo arkitekter, LPO arkitekter og Aas Jakobsen har gjennomført mulighetsstudien. Norconsult har hatt prosjektledelsen, og Statens vegvesen og Oslo og Bærum kommuner var sammen oppdragsgivere for oppdraget.
Resultatet
Tilgjengeligheten til knutepunktet for gående og syklende bedres, Lysakerelven får en mer fremtredende plass i byen og arealer tilrettelegges for opphold og byliv. Samtidig skal god fremføring av buss opprettholdes, og tung infrastruktur som E18 og jernbanen vil fortsatt gå igjennom området.
Hovedgrepene i mulighetsstudien er:
- Heve E18 fra Lysakerlokket mot Sollerud.
- Lage et bygulv som binder sammen Lysaker på tvers av eksisterende barrierer.
- Omstrukturere og forenkle lokalveisystemet til et mer lesbart bygrid med gater istedet for veier.
- Knytte sammen sykkelveinettet.
- Skape et nettverk av byrom for opphold og tilgjengeliggjøre Lysakerelven.
- Samle kollektivtilbudene, som i dag er spredt utover et stort område.
- Minimere barrierer ved at nye bygg tar opp eksisterende høydeforskjeller.
Edel Hovland Nordang
Avdelingsleder Mobilitet og samfunn