Tangenvika jernbanebru

Tangenvika jernbanebru er en spennarmert betongkassebru som krysser Mjøsa, og utgjør en sentral del av utbyggingen av dobbeltspor mellom Kleverud og Åkersvika på Dovrebanen. Med spennlengde på 70 meter og en total lengde på 1026 meter, er dette den lengste jernbanebrua i Norge. Brua er et resultat av avansert ingeniørkunst, og bidrar til å styrke infrastrukturen og forbedre togtilbudet på en av landets viktigste jernbanestrekninger.

Prosjektnavn

Tangenvika jernbanebru

Kunde

Implenia

Sted

Innlandet

Periode

2020

Nøkkeltall

Hovedspenn: 70 meter
Totallengde: 1026 meter
Kassehøyde: 4,7 meter
Pelelengde: Opptil 80 meter

Norconsult har bistått totalentreprenør Implenia som rådgiver og hatt ansvar for all prosjektering av brukonstruksjonen. I tillegg har Norconsult fulgt opp arbeidet tett gjennom hele byggefasen.

Konseptet fra reguleringsplanen ble videreført, men optimalisert gjennom justering av spennlengder og plassering av akser. Fundamenteringen i Mjøsa med 80 meter lange stålrørspeler er en kompleks operasjon. Ved å øke spennlengdene ble antall pelegrupper redusert, noe som bidro til både teknisk, økonomisk og miljømessig gevinst.

Brua bygges med MSS-vogner, som er tilpasset spennlengder opp til 70 meter. Den optimaliserte løsningen har 16 akser, mot 23 i den opprinnelige reguleringsplanen. Stålrørspelene er utført uarmert, og stålet utnyttes konstruktivt i henhold til samvirkestandarden NS-EN 1994.

Prosjekteringen er fullt modellbasert, der all informasjon og arbeidsgrunnlag er digitalt og integrert i fagmodeller. Valgene som ble tatt – færre fundamenter og peler, uarmerte stålrørspeler og kortere bru – har ført til en betydelig reduksjon i klimagassutslipp, med hele 9900 tonn CO₂-ekvivalenter spart.

 

Tangenvika jernbanebru er per august 2025 under bygging. Underbygningen er ferdigstilt i akse 10 til 16, samt i akse 2. Overbygningen er etablert i akse 13 til 16, og arbeidet fortsetter med god fremdrift.

  • Eirik Wie Furunes

    Avdelingsleder Bru

  • Kontakt oss

    Tverrfaglig samarbeid