Norconsult har bistått totalentreprenør Implenia som rådgiver og hatt ansvar for all prosjektering av brukonstruksjonen. I tillegg har Norconsult fulgt opp arbeidet tett gjennom hele byggefasen.
Konseptet fra reguleringsplanen ble videreført, men optimalisert gjennom justering av spennlengder og plassering av akser. Fundamenteringen i Mjøsa med 80 meter lange stålrørspeler er en kompleks operasjon. Ved å øke spennlengdene ble antall pelegrupper redusert, noe som bidro til både teknisk, økonomisk og miljømessig gevinst.
Brua bygges med MSS-vogner, som er tilpasset spennlengder opp til 70 meter. Den optimaliserte løsningen har 16 akser, mot 23 i den opprinnelige reguleringsplanen. Stålrørspelene er utført uarmert, og stålet utnyttes konstruktivt i henhold til samvirkestandarden NS-EN 1994.
Prosjekteringen er fullt modellbasert, der all informasjon og arbeidsgrunnlag er digitalt og integrert i fagmodeller. Valgene som ble tatt – færre fundamenter og peler, uarmerte stålrørspeler og kortere bru – har ført til en betydelig reduksjon i klimagassutslipp, med hele 9900 tonn CO₂-ekvivalenter spart.
Tangenvika jernbanebru er per august 2025 under bygging. Underbygningen er ferdigstilt i akse 10 til 16, samt i akse 2. Overbygningen er etablert i akse 13 til 16, og arbeidet fortsetter med god fremdrift.
Eirik Wie Furunes
Avdelingsleder Bru
Kontakt oss