Oppdraget
Store samferdselsårer for veg og jernbane går gjennom det samiske reinbeiteområdet, på tvers av beiteland og flytt- og trekkleier for rein og annet hjortevilt. Hvert år blir mange tusen dyr påkjørt av motorkjøretøy og tog – med store konsekvenser for dyrelidelse, psykososialt arbeidsmiljø, økonomi og ressursutnyttelse. I tillegg utgjør infrastrukturen en betydelig barriere mellom beiteområder.
Løsningen
Sluttrapporten tar opp en rekke problemstillinger ved hjelp av ulike metodiske tilnærminger: Et litteraturstudium oppsummerer kjent kunnskap om over- og underganger for reindrift og annet hjortevilt, mens et casestudium innhenter ny kunnskap om etablerte faunapassasjer for reindrift. Her er reindriftsutøverne og samferdselsaktørenes egne erfaringer og refleksjoner en viktig del av oppsummeringen.
Resultatet
Rapporten er tenkt å fungere som et felles kunnskapsgrunnlag og et oppslagsverk for de ulike aktørene som deltar i planleggingen av infrastrukturprosjekter. Den beskriver hva det er viktig å tenke på når man planlegger utformingen av over- og underganger for reindrift og hjortevilt, og løfter fram suksesskriterier for god kunnskapsutveksling og samhandling mellom reindrifta og andre aktører i planleggings- og gjennomføringsfasen. Dette kan bidra til å avklare tidlig om det er behov for å etablere faunapassasjer eller andre avbøtende tiltak for reindrift, og at disse får den funksjonen de er tenkt å ha for rein og annet hjortevilt.
Last ned rapporten her:
Norconsult og Sweco (2022). Sammenstilling av erfaringer med over- og underganger for rein og reindrift - Dokumentasjon fra norske og svenske veg- og jernbaneprosjekter. FoU-rapport.
Magne Haukås
Seniorrådgiver