Oppdraget
Skolen består av to bygninger, et nybygg og et bygg fra 1918 som totalrehabiliteres. Nybygget vil oppnå plusshusdefinisjonen iht. Futurebuilt, og hele prosjektet er gjennomført med fokus på energi- og miljøvennlige løsninger.
For oppnåelse av plusshusambisjonen er solcelleanlegg prosjektert på både tak og fasader, og prosjekteringen av dette har stått sentralt gjennom hele forprosjektet.
Løsningen
Solcelleanlegg er prosjektert på både tak som BAPV («Building Attached PV») og på fasader som BIPV («Building Integrated PV»). For å oppfylle plusshusdefinisjonen skal komplett anlegg produsere minst 230 000 kWh/år.
På grunn av et noe begrenset takareal utnyttes fasader for å øke total energiproduksjon. Utnyttelse av fasader til energiproduksjon bidrar også til å fordele energiproduksjonen noe bedre utover døgnet (morgen/ettermiddag) og året (vår/høst), noe som passer bedre til skolens dirftsprofil. På tak etableres solcelleanlegg med et sort uttrykk, mens på fasade etableres grønne solcellemoduler i tråd med byggets arkitektoniske uttrykk.
Til tross for at fasadeinstallasjonen bidrar til å jevne energiproduksjonen noe ut, vil det fremdeles oppstå overskuddsproduksjon i sommerhalvåret når skolen er stengt. Det er i forprosjektet satt av plass til et eget batterirom for en eventuell egen installasjon av dette.
Resultatet
Prosjektgruppen har jobbe tverrfaglig, og har vurdert både nye og eksisterende solcelleløsninger for å komme frem til et resultat som tilfredsstiller alle mål og krav. Alt i alt er prosjektgruppen svært fornøyd med resultatene fra forprosjektet, og det blir spennende å se det ferdigbygde resultatet.
Prosessen har gitt mye god erfaring med prosjektering av solcelleanlegg ifm. oppnåelse av høye miljøambisjoner, og er et arbeid som vil bli relevant for en rekke fremtidige prosjekter.
Alise Johannessen
Hjellbrekke Seniorrådgiver