Ved å benytte KI til å finne optimale veitraséer som balanserer miljøhensyn og økonomisk effektivitet, skal riksveg 4-prosjektet mellom Gjøvik og Mjøsbrua sette en ny standard for mer bærekraftig løsningsutvikling i tidligfase.
– Strategisk satsning i infrastrukturprosjekter
Nye Veiers virksomhetsstrategi omfatter digitalisering og utnyttelse av teknologi. Strategien referer ikke til kunstig intelligens direkte, men utnyttelse av ny teknologi omfatter bruk av kunstig intelligens (KI) hvor utnyttelse av ny teknologi foreligger i to av våre verdier «fornyer», og «forbedrer». Ved å utnytte kunstig intelligente teknologier, slik som Infraspace leverer, sammen med gode data vil vi i kunne gi god støtte til planlegging, utvikling og gjennomføring av prosjekter og komme raskere til beslutninger, innleder Harald Monsen, Prosjektleder Plan, i Nye Veier.
– Tidligfase prosjektutvikling handler i stor grad om å ta riktige beslutninger til rett tid. I de store infrastrukturprosjektene er det ikke en fasit for gjennomføring av en tidligfase med løsningssøk og optimalisering. Tidligfase handler også om å definere riktige mål og målinger (KPI-er) som ivaretar flere behov og interessenter, sier han.
KPI’ene som benyttes gjør beslutningsprosessen kompleks da de både omfatter prissatte tema som investeringskostnader, trafikantnytte, ulykkeskostnader, o.l. men også ikke-prissatte tema som beslag av dyrka mark, naturmangfold og hensyn til omgivelsene. Indikatorene må forstås og avveies mot hverandre slik at riktige valg kan tas. Det har også tidligere vært gjort forsøk på å sammenstille disse, men det var tidkrevende å utarbeide beslutningsunderlaget og tema ble ofte kvalitativt vurdert.
– Det norske KI-selskapet Infraspace har utviklet en løsning som gjør at vi kan automatisere komplekse beregninger for veiprosjekter, noe som kan kutte analysetiden fra dager til minutter, supplerer fagekspert Marius Fiskevold i Norconsult, fagansvarlig ikke-prissatte konsekvenser på prosjektet.
– Bedre beslutningsgrunnlag på kortere tid
Norconsult og Nye Veier ser at innføringen av Infraspace gir beslutningstakere et solid beslutningsgrunnlag for å veie konsepter mot hverandre i en tidlig fase av prosjektet.
Resultatet blir bedre opplyste valg som gagner berørte innbyggere, natur, klima og økonomiske forhold. Verktøyet muliggjør også mer detaljerte konsekvensanalyser av ulike trasévalg, noe som tidligere var begrenset til unøyaktige estimater. Verktøyet muliggjør også et mer oppdatert datagrunnlag for ulike trasévalg. Tidligere var dette begrenset til grove estimater eller oppsummeringer av beregningsresultater etter at valgene var tatt.
– Verktøyet gir oss muligheten til å vurdere flere konsepter på kortere tid, noe som fører til at en stor bredde av konsept blir vurdert på et likt, overordnet nivå etter samme kriterier. Dessuten blir det enklere å ivareta bærekraftshensyn i planleggingsfasen, da vi raskt kan vurdere miljøpåvirkningen av ulike alternativer, sier Siv Sundgot, senior prosjektleder i Norconsult og disiplinleder plan og KU på prosjektet.
Implementeringen av det KI-drevne analyseverktøyet har gjort prosessene innen Virtual Design and Construction (VDC) mer effektive. Med bedre datagrunnlag kan prosjektgruppen ta informerte beslutninger, og behovet for omfattende forberedelse reduseres. ICE-sesjonene kan derfor vektlegge virkningene av konsepter og hvordan vi vekter disse opp mot hverandre.
– Sett opp mot tilsvarende gjennomførte prosjekter har implementeringen av det KI-baserte analyseverktøyet ført til betydelige kutt i tidsbruken til å utarbeide beslutningsunderlag, spesielt for ikke-prissatte temaer, sier Sundgot.
– Videre har verktøyet muliggjort en reduksjon i antall involverte personer, samtidig som det tillater en mer strategisk involvering av nøkkelpersonell på de riktige tidspunktene i prosessen. En annen fordel er at verktøyet hjelper til med å avdekke eventuelle hull i datagrunnlaget som må adresseres, legger hun til.
– Vurderer flere alternativer
– Infraspace-algoritmen vurderer terreng og skråningsforhold opp mot alle de kategoriserte og verdsatte områdene i prosjektområdet. Programmet bruker definerte normalprofiler for vegkropp med skjæringer og fyllinger. Det gir oss et realistisk bilde av terrenginngrep og materialbruk, sier prosjektdirektør i Norconsult og oppdragsleder i prosjektet, Terje Faanes.
– Det beste er at beregningstiden kortes betraktelig ned – og gir oss måltall som kan brukes i det daglige arbeidet. Dette er en revolusjon for prosjekter som vil ta databaserte beslutninger og realisere mål om bærekraftig infrastrukturutbygging, sier han.
– Ved å integrere KI i vår prosjektutvikling kan vi nå vurdere flere alternativer og scenarier. Samtidig kan vi mer effektivt sette dette i sammenheng med tilhørende beslutninger og risikovurderinger. Det er en trygghet for oss nå, og sporbarhet for valgene vi gjør for fremtiden. Optimalisering av nettopp ressursbruk, redusere risiko og øke bærekraften i våre prosjekter er avgjørende i en bransje hvor tid og presisjon er kritiske faktorer. I praksis gir Infraspace oss en stor fordel i plan og prosjekteringen, forklarer han.
– Verifisert på «gamlemåten»
Norconsult og Nye Veier har implementert KI-verktøyet parallelt med tradisjonelle metoder for å verifisere resultatene. Dette har skapt trygghet i prosjektet og effekten blir kontinuerlig dokumentert. Den tette dialogen rundt innføring av Infraspace har vært avgjørende for å sikre påliteligheten og effektiviteten av den nye teknologien gjennom hele prosessen.
Terje Faanes trekker også frem verdien av samarbeidet med Nye Veier.
– Sammen har vi god kompetanse på bransjenormer, men for å få til mer for mindre må vi også tørre å utfordre regelverket. Eksempelvis har vi sett på frihetsrom i håndbøker. Ved å justere på input-parameterne kan Infraspace finne alternativer som potensielt kan fravike normaler, men som gir oss gevinster på klimagass og naturmangfold, utdyper han.
Vi synes det er spennende og interessant å benytte nye verktøy og kunne være med på å utvikle dette videre. Det er også et potensiale for å videreutvikle verktøyet til å gjøre beregningene av måltall enda mer transparente og tilgjengelige. Vi er også spent på hvilken respons vi får fra lokale og regionale myndigheter når vårt arbeid med løsningsutvikling legges frem.
– Resultater og fremtidsutsikter
Nye Veier og Norconsult vil begge være proaktive i forhold til regelverk og ansvar knyttet til implementeringen av KI.
– For Nye Veier spesielt innebærer å være forut for AI Act og andre kommende reguleringer, slik at vi kan være føre var og høste erfaringer som en ansvarlig byggherre og sikre at etiske hensyn blir ivaretatt, og at eventuelle bias er mitigert. Samt vil Nye Veier ta stilling til retningslinjer innenfor KI og datahåndtering som inngår i implementering av kunstig intelligente systemer deriblant; rettferdighet, ansvarlighet, åpenhet og ikke minst personvern, sier Jostein Rygg, Rådgiver kunstig intelligens i Nye Veier.
– Videre sier han, med å følge disse retningslinjene vil implementering gi trygghet for befolkningen og berørte parter, og sikrer at de løsninger som utvikles er basert på et åpent og transparent datagrunnlag, som vi kan rettferdiggjøre med sikkerhet.
Ved hjelp av verktøyet Infraspace kan prosjektgruppen ta beslutninger med et åpent og transparent datagrunnlag. Det skaper også en økt trygghet rundt de vurderingene som fremdeles er usikre og krever tiltak.
Verktøyet bidrar videre til å forenkle prosessene og hjelper til med å definere riktig detaljnivå i prosjektets arbeid med løsningssøk. Dette kan potensielt standardisere en ny type leveranse for tidligfase i fremtidige infrastrukturprosjekter og sette en ny norm for effektiv og datadrevet prosjektplanlegging.
– Digital transformasjon handler ikke bare om å implementere ny teknologi, det handler om endring i tankesett, vurdering av etablerte prosesser og skape en kultur som fremmer kontinuerlig innovasjon. Ved å ta i bruk Infraspace har vi startet en omstilling i våre arbeidsmetoder og leveransemodeller, forklarer Gjermund Dahl, leder for Digital Transformasjon i Norconsult.
– I Norconsult ser vi potensial for en ny tilnærming til resultatpresentasjon i prosjekters tidlige faser. Det er imidlertid avgjørende å sikre at denne metoden møter interessenters krav og forventninger før vi går videre med formell planlegging av det anbefalte konseptet, understreker han.
Gründer og daglig leder av Infraspace, Andreas Bjune Kjølseth, som selv har flere års bransjeerfaring fra infrastrukturprosjekter, påpeker at denne typen teknologi kan gi konkurransefortrinn til fremoverlente aktører som utnytter potensialet med slike KI-verktøy.
– Det handler ikke bare om å redusere byggekostnader gjennom optimalisering, men også om å effektivisere planleggingsprosessen, noe som frigjør tid og ressurser i komplekse prosjekter, sier Andreas.
Thomas Fløien Angeltveit
Avdelingsleder Digital transformasjon
Gjermund Dahl
Fagspesialist | Leder for Digital Transformasjon