Den nye Sotrabrua er en del av riksveg 555 Sotrasambandet; 9,4 kilometer ny riksveg, som forbinder Sotra med Bergen, Norges nest største by. Den nye forbindelsen vil øke kapasiteten, redusere reisetiden med 20 minutter, etablere en moderne forbindelse for fotgjengere og syklister, samt eksport av fisk, olje og gass.
Oppdraget
Riksveg 555 Sotrasambandet er et OPS-prosjekt, og den største infrastrukturkontrakten i det europeiske markedet, med en verdi på 19,8 milliarder NOK. I september 2021 ble Sotra Link tildelt kontrakten og Norconsult startet umiddelbart prosjektering av ny Sotra bru.
Brua blir en firefelts hengebru med gangfelt, prosjektert og bygd heldigitalt, med bærekraftige løsninger.
Løsningen
Brua får et hovedspenn på 608 meter og en totallengde på 900 meter. Brukassa utføres i stål og blir 30 meter bred. Tårna utføres i betong og blir 145 meter høye. Bærekabelen utføres som PPWS (Prefabricated parallel wire strands) som forankres i berg på tradisjonell måte.
Med krav om BIM-level 3 for hele prosjektet, samt stramme tidsfrister, måtte Norconsult både tenke på og løse komplekse oppgaver på en ny måte. Valg av riktige verktøy ble essensielt og nye metoder ble utviklet for å jobbe mest mulig effektivt.
Sotrabrua blir den største brua som er prosjektert digitalt med rundt 1 million objekter og 60 millioner datapunkter. Ved å kombinere fremragende ingeniørfaglige ferdigheter med programvareutvikling har Norconsult i samarbeid med oppdragsgiver sikret at modellen har 100 % datakvalitet.
Eirik Wie Furunes
Leder bruer, Norconsult Bergen