
Oppdraget
På bakgrunn av stort skadeomfang registrert ved bruinspeksjoner har Bane NOR gitt Norconsult i oppdrag å prosjektere og utarbeide anbudsgrunnlag for utskifting av en rekke bruer. De eksisterende stålbjelkebruene har relativt korte spenn fra 4-7 meter og er i hovedsak fra første halvdel av 1900-tallet. Korrosjon i stålbjelkene er i hovedsak årsaken til brubyttene. Bruene skiftes i løpet av helgebrudd fra natt til lørdag – natt til mandag.
Løsningen
Et normalt brubytte foregår i følgende rekkefølge: • Togtrafikk stenges og banen sikres • Eksisterende skinner kobles fra og heises ut. • Eksisterende stålbru heises ut • Landkar og vingemurer senkes til riktig nivå og påstøpes. • Ny bru bestående av betongelementer eller stålelementer heises inn. • Ballast legges ut og komprimeres. • Nye sviller og skinner heises inn og ballast pakkes rundt. • Bru påmonteres gangbane. • Togtrafikk settes på.
Resultatet
Norconsult har for Bane NOR prosjektert standard betongelementer og stålelementer som benyttes til denne typen brubytter. Metoden gjør det mulig å skifte flere bruer på samme strekningen samtidig i løpet av en helg. Norconsult har prosjektert denne løsningen som er benyttet for en rekke jernbanebruer på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Rørosbanen og Dovrebanen.
Kontaktpersoner
Hilde Rannem Isaksen
AvdelingslederSteffen Johansen
ProsjektlederKontakt oss
