Tid: 7. desember. Kl: 08:00 (08:30) - 10:15
Sted: Norconsult, Valkendorfsgaten 6, 6. etg
Program:
08:00 - 08:30 |
Kaffe, frokost og mingling |
|
|
08:30 – 08:50 |
Hvorfor Bybanen er foretrukket som ryggraden i kollektivsystemet:
Thomas Potter, fagekspert utredning Norconsult Hans Petter Duun, fagekspert samfunn og byutvikling Norconsult
|
|
|
08:50 - 09:10 |
Bybanen som virkemiddel for god byutvikling:
Nina Dybwad, gruppeleder landskap Norconsult Torhild Wiklund, prosjektdirektør samfunn og byutvikling Norconsult
|
|
|
09:10 - 09:40 |
Samtale om hva vi har fått til langs bybanetraseen:
Tarje Wanvik, Etatsdirektør Plan og bygningsetaten, Bergen kommune Anders Rubing, Arkitekturkritiker
Torhild Wiklund leder samtalen
|
09:40 - 09:55 |
Bybanen som tilrettelegger for næringslivet:
Tom-Christer Nilsen, Næringspolitisk sjef Bergen Næringsråd
|
|
|
09:55 - 10:00 |
Oppsummering:
Øystein Skofteland, gruppeleder utredning Norconsult
|
Torhild Wiklund
Prosjektdirektør samfunn og arkitektur
Kontakt oss
4. Sirkulærøkonomi | 1. Redusere klimagassutslipp |
11. Digitalisering og bærekraft | 11. Digitalisering og bærekraft |
Porfyr: Digital matching av masser som verktøy for bærekraftig massehåndtering | Bruer i det grønne skiftet |
Ingvild Helland, gruppeleder forurenset grunn og vann | Eirik Wie Furunes |
Et digitalt system for kjøp og salg av overskuddsmasser har lenge vært etterspurt i bransjen. Nå er systemet klart, og lanseringen like om hjørnet. Vi presenterer hvilke muligheter dette gir aktørene, fra tidlig planlegging til gjennomføring. Målet med massehåndtering satt i et digitalt system er å holde mest mulig masser i økonomien lengst mulig, å minimere mengden som deponeres og å minimere transport. Det er dette som er bærekraftig massehåndtering. |
Er du nysgjerrig på hvordan vi jobber med prosjektering av bruer i det grønne skiftet? I dette webinaret deler vi erfaringer fra bygge- og reguleringsplan. Vi viser hvordan vi ved optimaliseringer sparte 1400 tonn CO2 på én bru, og samtidig renset utslipp til fjorden. Vi viser hvordan vi tilpasset brua til landskapet, og ikke landskapet til brua. I tillegg ser vi på hvordan digitalisering og samarbeid kan gjøre at vi får mer bærekraftige bruer. |